A CUKORBETEGSÉG (DIABETES MELLITUS) FORMÁI, VESZÉLYEI, SZÖVŐDMÉNYEI

Szerző: Prof. Dr. Kékes Ede, a Magyar Hypertonia Társaság elnökségi tagja

Csak első hallásra tűnik egyszerűnek a cukorbetegség, azonban ha kicsit belemélyedünk a kérdésbe, látjuk, hogy egy bonyolult, összetett klinikai jelenséggel állunk szemben. Egészséges, nem cukorbeteg egyénnél a vércukor szint szűk határok között mozog és egy megszabott határ fölé nem emelkedik. Cukorbetegségről, illetve azzal összefüggő állapotokról akkor beszélünk, ha a vércukorszint ezt a szűk tartományt elhagyja. A legegyszerűbb oki megközelítés és ezáltal a cukorbetegség két fő típusa mögött az áll, hogy lecsökken a vércukorszint szabályozója az inzulin, vagy jelentősen csökken annak termelődése. A másik ok, hogy inzulin jelenléte ellenére sem tudják a sejtek felvenni cukrot (glukóz), ezért egyre több inzulin termelődik (hyperinzulinémia), mely folyamat miatt ugyancsak emelkedik a vércukorszint. Ez utóbbi jelenséget inzulin rezisztenciának nevezik. Ezen két jelenség alapján különítjük el a cukorbetegség két fő formáját:

1-es típusú cukorbetegség

Örökletes forma, már gyermekkorban, fiatal felnőtteknél jelentkezik. Elpusztulnak a szervezet saját inzulintermelő sejtjei, ezért rövidebb-hosszabb idő alatt teljes inzulinhiányos állapot alakul ki. Ezen betegek életben maradásához az inzulin folyamatos pótlása szükséges. Ez a típus a cukorbetegek 10%-át teszi ki.

2-es típusú cukorbetegség

A cukorbetegek 90%-a ebbe a formába sorolható. Felnőttkorban jelentkezik. A betegség lényege itt az inzulin rezisztencia, melyet a fentiekben részleteztünk. Az eredmény itt is a vércukor szint kóros határok közé emelkedése. A 2-es típusú cukorbetegség klasszikus civilizációs ártalom, melynek kialakulásában döntő szerepe van a helytelen étkezési formák elterjedésének, a mozgásszegény életmódnak és az ezek által kialakult testsúlytöbbletnek, az elhízásnak. Ezen belül is az u.n. zsigeri típus (alma formátum) játszik döntő szerepet, ugyanis az itt elhelyezkedő zsírsejtek speciális adottságokkal rendelkeznek és számos, a szervezet számára káros hatású anyagot termelnek. Ezt az elhízás formát viszcerális obezitásnak nevezik.

A hivatalos leírás szerint a 6 mmol/l alatti éhomi vércukorszint értéket tekintik normálisnak, emelkedett értékről pedig akkor beszélünk, ha az éhomi vércukorszint 6,1 - 6,9 mmol/l között van. 7,0 mmol/l felett már kóros az érték.

A 2-es típusú diabetes jellemezhető úgy is, mint a 21. század pandémiája. 2015-ben 515 millió cukorbeteget ismertünk az egész világon, az előrejelzések szerint pedig 2040-re 642 millió diabeteses beteggel kell számolnunk világszerte. A diabetes gyakorisága minden országban nő, a betegek döntő többsége a 40-59 év közötti korosztályból kerül ki. 183 millió beteg nem ismeri a diagnózisát, 2015-ben 5,0 millió haláleset diabetesszel volt kapcsolatban. A felismert 2-es típusú cukorbetegek gyakorisága a fejlett országokban 5% körüli, de a fel nem ismert betegek további 5%-ot tesznek ki.

A cukorbetegség klinikai képe ezzel még nem teljes. Az egész világon elterjedt egy cukorbetegséget megelőző állapot, a "prediabetes". Ez egy köztes anyagcsere állapotot jelent a normális és a diabeteses cukorháztartás között.

A cukorbetegség nagyon gyakran társul magasvérnyomás betegséggel. Hazánkban a hypertoniás betegek mintegy 30%-ában találkozunk együttes előfordulással, mely jelentősen növeli a szív- és érrendszeri betegségek előfordulását.

Gyakori és igen veszélyes formáció, amikor nemcsak emelkedett vérnyomásérték, hanem kóros zsíranyagcsere zavar (magas triglycerid szint + alacsony HDL koleszterin) hasi elhízás, valamint emelkedett húgysavszint is társul az emelkedett vércukorszint értékhez. Ez az új klinikai entitás a "metabolikus szindróma", melynek jelenléte többszörösére emeli a szív- és érrendszeri kockázatot.

A cukorbetegség leggyakoribb szövődményei:

1. A szív és érrendszer betegségei. Ezek közül kiemelten veszélyezteti az életet a gutaütés (stroke) és a szívizom elhalás (szívinfarctus). Azt szokták mondani, ha valakinek cukorbetegsége van, kétszer nagyobb a valószínűsége az infarctus kialakulásának, mint egy hasonló korú, azonos egyéb kockázati tényezőkkel rendelkező egyénnél. A stroke pedig magas halálozási aránnyal bír és a munkaképességet erősen rontja.

2. A vesefunkció romlása, veseelégtelenség kialakulása.

3. Az alsó végtag ereinek és idegeinek súlyos károsodása, mely akár a lábujjak, vagy az egész végtag elhalásához vezethet.

4. Látásromlás kialakulása, mely végső esetben a látás elvesztését okozhatja.

A 2-es típusú cukorbetegséget vagy a fentiekben felsorolt megelőző állapotokat rendszeres szűrővizsgálatok segítségével ismerhetjük fel időben. Évente egyszer érdemes vércukorértékünket ellenőrizni, különösen azoknak, akik a nagyobb rizikócsoportba tartoznak. (45 év felett, ha van a családban cukorbetegség, ha zsíranyagcsere zavar áll fent, jelentős testsúlynövekedés (elsősorban hasi, alma formátumú) esetén, illetve korábbi szív- érrendszeri probléma esetén. Ma már egyszerűen kezelhető otthoni vércukor mérő eszközök állnak rendelkezésünkre.

Alapvetően fontos, hogy a kivizsgált, emelkedett vagy kóros vércukorszint értéket egy életen át kezelni kell! Erre életmódbeli változtatás, különböző gyógyszeres és inzulin injekciós terápiás lehetőségek állnak rendelkezésre.

A szövődmények megelőzése szempontjából a rendszeres önellenőrzés és a kezelőorvos által előírt terápia pontos betartása nélkülözhetetlen.

2015.