dr. Katona Ildikó, járási tisztifőorvos nevében:

Tájékoztató a 2017/2018. évi térítésmentes influenza elleni védőoltásról

ugyanez érvényes idén is!

Tisztelt Hölgyem! Tisztelt Uram!

Ezúton tájékoztatom, hogy ebben az évben is lehetőség nyílik a 60 éven felüliek, valamint életkortól függetlenül egyes krónikus betegségben szenvedő személyek térítésmentes influenza elleni védőoltására.

Az influenza az influenzavírusok által okozott, ragályos légúti betegség. A legjellemzőbb tünetek: láz, fejfájás, köhögés, torokgyulladás, ízületi, illetve izomfájdalom, általános levertség, fáradékonyság, bár nem minden fertőzöttnél jelentkeznek a felsorolt tünetek.

A magas láz a csecsemők, az idősek és a tartós betegségben szenvedők számára veszélyes: megterheli a szívet, a tüdőt, felboríthatja az anyagcserét (cukorbetegség), de ronthatja a vese- máj- és vérképzőszervi betegségben szenvedők állapotát is. Gyakrabban lépnek fel szövődmények hörghurut, tüdőgyulladás az immungyengeségben (daganatos betegek) szenvedőknél, az időseknél és a dohányosoknál.

Az influenza elleni oltásnak az a célja, hogy egyéni védelmet nyújtson azoknak, akiknél egy esetleges influenzavírus-fertőzés súlyos lefolyású lehet.

Kiknek ajánlott az influenza elleni védőoltás?

Minden 60 évesnél idősebb személynek, továbbá életkortól függetlenül a krónikus légzőszervi betegségben szenvedőknek, pl. asztmás betegeknek, szív-, érrendszeri betegségben szenvedőknek, cukorbetegnek, krónikus máj- és vesebetegeknek, daganatos vagy más betegség miatt csökkent védekezőképességű személyeknek.

A védőoltás az idős emberek körében a kórházi felvételek számát 25-39%-kal, a halálozási gyakoriságot 35-57%-kal csökkentheti. Az intézményekben, ápolási otthonokban élő, influenza ellen oltott idős személyek között a kórházi kezelés gyakorisága felére, a tüdőgyulladás kockázata 60%-kal, a halálozás kockázata 68%-kal csökkenhet.

A kórokozó változékonysága miatt minden évben új oltóanyagot állítanak elő és az oltást is minden évben újra be kell adatni. A hazai influenza vakcina élő vírust nem tartalmaz, így megbetegedést nem okozhat. Az oltást követően csak igen ritkán lépnek fel olyan nem kívánt mellékhatások, mint láz, fejfájás. Helyi reakció (bőrpír, duzzanat az injekció helyén) az oltottak mintegy 20%-ánál jelentkeznek, de ezek a reakciók általában enyhék és 1-2 napon belül elmúlnak.

Ne adjon esélyt az influenzának, oltassa be magát!