Kardiovaszkuláris rizikófaktorok és prevenció

A kardiovaszkuláris prevenció célja a kardiovaszkuláris megbetegedések és halálozás csökkentése. Az Európai Kardiológiai Társaság (ESC) és az Eurostat adatai alapján Magyarország a kardiovaszkuláris halálozás és a kardiovaszkuláris kockázati tényezők szempontjából az európai országok sereghajtói közé tartozik.

Az egyre sikeresebb gyógyszeres és intervenciós kezelések ellenére világszerte változatlanul a kardiovaszkuláris betegségek (CVD) jelentik a vezető halálokot. A háttérben húzódó ateroszklerózis kialakulása már akár gyermekkorban elkezdődhet, és aztán évek, évtizedek alatt lappangva, tünetmentesen fejlődik ki. Ha a fokozott kockázat időben kiderül, megfelelő életmódváltással, a rizikófaktorok eliminálásával, illetve szükség esetén gyógyszeres kezeléssel a betegség elkerülhető lenne. A kardiovaszkuláris prevenció olyan összehangolt sorozat - mind populációs, mind az egyén szintjén -, amelynek célja, hogy a kardiovaszkuláris betegségek következményeinek hatását megszüntessük, csökkentsük vagy minimalizáljuk.

2012 májusában a WHO azt tűzte ki célul, hogy a "4 fő közellenség" (szív- és érrendszeri betegségek, diabetes mellitus, COPD, daganatok), vagyis a legfőbb nem fertőző betegségek okozta halálozás 2025-re 25%-kal csökkenjen. A 6 fő rizikófaktor (dohányzás, alkoholfogyasztás, sóbevitel, obezitás, emelkedett vérnyomás és vércukorszint) megfelelő kontrolljával a CV halálozást sikeresen lehetne csökkenteni.

Annak ellenére, hogy a szív- és érrendszeri betegségek gyógyítása és megelőzése terén az elmúlt évtizedekben jelentős eredmények születtek, hazánkban a CV betegségek ma is a halálozási statisztika első helyén állnak. Ezért a hazai egészségügy egyik legfontosabb feladata a CV betegségek megelőzése, hiszen a magyar lakosság több mint fele szív- és keringési betegségben hal meg.

Forrás : Medical Online: Kardiovaszkuláris kockázati tényezők az Eurostat és az ESC adatainak tükrében (2018. július 19.)

Rizikófaktorok, vagy kockázati tényezők mindazok, amelyek elősegíthetik a szívkoszorú- ér betegség (szívinfarktus), agyi érbetegség (stroke) kialakulását.

• Hipertónia
  • Hasi elhízás
  • Zsíranyagcsere zavar (Hyperkoleszterinémia: emelkedett LDL koleszterin triglycerid, csökkent HDL koleszterin szintek)
  • Diabétesz