Mi a COPD?

A COPD jelentése Chronicus Obstruktív Pulmonary Disease, magyarul krónikus elzáródásos (légzési nehezítettséget okozó) tüdőbetegség. Alattomosan, hosszú ideig észrevétlenül pusztítja a tüdőt, panaszt többnyire csak akkor okoz, ha a légzési teljesítmény közel fele már elveszett. A kezdeti enyhe, alig észrevehető tüneteket a betegek gyakran a koruknak, vagy makacs meghűléses fertőzéseknek, vagy a dohányzás velejárójának tulajdonítják. Sajnos nem fordulnak időben orvoshoz, így a szakszerű kezelés legtöbbször már csak kései stádiumban tud megkezdődni.

Magyarországon közel félmillióan szenvednek a COPD tüneteitől, ugyanakkor az orvoshoz fordulás, és gondozásban való részvétel aránya igen alacsony, szinte csak a saccolt esetek tíz százaléka.

COPD leggyakoribb oka a dohányzás. A dohányosok körében 20-30% azok aránya, akiknél orvosilag meg lehet állapítani a betegséget. Ennek ellenére a tartós dohányosok nagy részénél megfigyelhető csökkent tüdőfunkció az idő előrehaladtával.

A COPD tünetei: Kezdetben csak nagyobb terhelésre, később már egyre kisebb megerőltetésekre is nehézlégzés jelentkezik, a legvégső stádiumban pedig már nyugalomban, akár a karosszékben ülve is fulladást tapasztal a beteg. Különlegesen alattomos betegség. Az első tünetek jelentkezésekor már előrehaladott stádiumban is lehet a kór.

COPD következményei: Jóval könnyebben alakulnak ki légúti fertőzések, tüdőgyulladások, amelyek egyrészt sokkal nehezebben gyógyulnak, másrészt tovább rontják a légzési kapacitást, nem ritkán intenzív osztályos ellátást igénylő teljes légzési elégtelenséghez vezetve. Ezt a nagymértékű terhelést a szív sem bírja sokáig, így egyenes következményként egy idő után a szívelégtelenség kialakulásával is számolni kell.

Mi a spirometria? A COPD korai, tünetmentes szakban való kimutatására (is) alkalmas, egyszerű és fájdalmatlan vizsgálat. A légzésfunkciós vizsgálat (spirometria) segítségével a tüdő működéséről kaphatunk átfogó képet. Tekintettel arra, hogy a különböző eredetű légzészavarok jellegzetes, a normálistól eltérő görbét rajzolnak, a légzésfunkciós vizsgálat segítséget nyújt számos betegség kivizsgálásában, azaz további vizsgálatok tervezésében. A légzésfunkciós vizsgálat már akkor eltérést mutat, amikor tünetek még nem jelentkeznek.

Hogyan történik a vizsgálat? A használt műszer a spirométer, mely felépítése szerint lehet zárt és félig-, vagy teljesen nyílt. A vizsgálat ülő, vagy álló testhelyzetben történik, becsipeszelt orral. A spirométerre egy eldobható szájcsutorát helyezünk és ezen keresztül kell az orvos utasításai alapján ki-be lélegeznünk. A műszer a maximális kapacitású belégzés utáni erőltetett kilégzés térfogatát, illetve áramlási sebességét nézni. A műszerrel összekötött számítógép összeveti a mért eredményeket az azonos korú, nemű, testsúlyú és magasságú személytől elvárható értékekkel és megjeleníti azt.

Miért fontos a korai diagnózis? A tünetmentes (panaszt még nem okozó) COPD esetében életmódi változtatással, gyógyszeres kezeléssel lehet megakadályozni a betegség progresszióját.

A COPD kezelése A COPD krónikus betegség: kezelés nélkül akár életveszélyes állapotokhoz, halálhoz is vezethet. A beteg állapotától függően, az alkalmazott gyógyszerek egy része folyamatosan, mások csak alkalmanként adandók, tabletták és spray formájában is kaphatók. Légző-torna, életmódbeli változtatások (dohányzás elhagyása, testsúly rendezése, mozgás), szükség esetben otthoni oxigénterápia képezik a további alapokat.Sajnos, sok esetben a beteg mindennapi teendőinek elvégzését is akadályozó légzési elégtelenség alakulhat ki, igy a betegek egy részének csak a tüdő-transzplantáció jelenthet hathatós segítséget.